Hvad er time to market

Hvis du er selvstændig med dit eget produkt, så bør du kende til begrebet ”time to market”. Hvis du ikke gør, så er du havnet på den helt rigtige artikel. Her kommer vi nemlig til bunds i, hvad begrebet dækker over, og hvorfor man som selvstændig med eget produkt bør kende til det.

Hvad er time to market?

Time to market er et begreb, der dækker over den tid, det tager, fra at en idé opstår, til det færdige produkt er klar til at blive solgt på markedet og er tilgængeligt for forbrugerne. Det er altså et begreb, der dækker over hele produktudviklingsfasen fra ende til anden. Når man får en god idé, vil man naturligvis gerne have det ført ud i livet – og derfor på markedet – så hurtigt som muligt. Som selvstændig ved man, at tid er penge, og man kan derfor være en del utålmodig, når det handler om time to market.

Få hjælp til TTM

Du kan få hjælp til at reducere din time to market ved at bruge denne virksomhed, der arbejder inden for dette: https://www.encode.eu/. Der er ingen skam i at få hjælp til time to market. Der er jo en grund til, at der er nogle, der har specialiseret sig inden for området. Det kræver nemlig mange ting, før et produkt er helt færdigt og klar til at markedsføre. Man skal bl.a. have en markedsføringsplan, have styr på branding, hvor produktet skal sælges osv. Der er mange forskellige parametre, der er i spil, når man er selvstændig med eget produkt.

Gå ikke på kompromis med kvaliteten

Selvom man gerne vil have sit produkt ud på markedet så hurtigt som muligt, så er det vigtigt, at man ikke går på kompromis med kvaliteten undervejs. Man skal ikke bare finde den første og den bedste løsning – det er vigtigt, at man kommer ud på den anden side med et produkt, man kan være stolt af. Det er f.eks. vigtigt, at du altid og under hele processen får styr på produktinformation og din markedsføringsplan.

Brandet er i centrum

Som selvstændig ved du sikkert, at det er vigtigt, at brandet er i centrum. Det er ud fra brandet, du kan lave hele din markedsføringsstrategi, og det er derfor noget af det første, du skal have på plads. Det kan tage lang tid at opbygge et godt brand, og mange selvstændige må derfor væbne sig med tålmodighed, når de går ind i denne proces.

Hvorfor er begrebet vigtigt?

Du er måske stadig i tvivl om, hvorfor det er vigtigt at kende til time to market. Det er det mest i brancher, hvor produkter hurtigt forældes, og hvor der hurtigt kan komme nye produkter på markedet, der konkurrerer med dig og dit produkt. Det gør sig f.eks. gældende inden for mode, hvor fast fashion efterhånden er et kendt begreb. Tendenserne er kortvarige, og man skal være hurtigt for at kunne følge med. Derfor kan det være vigtigt at forsøge at reducere ens time to market.